Haber

Nüfusu 100 bin olan 6 mahallede sadece 6 devlet okulu var.

Pelin Akdemir

BURSA – Bursa’nın Nilüfer ilçesinde, nüfusu 100 bine yakın 6 mahallede, Altınşehir, Ertuğrul, Balat, 23 Nisan, 29 Ekim ve Yüzüncü Yıl’da sadece 6 devlet okulu bulunuyor. Öte yandan birçoğu anaokulu olmak üzere 50’ye yakın özel okul var. Mahallelerde eğitime yönelik yerler olmasına rağmen hem Milli Emlak hem de Milli Eğitim Bakanlığı mahalle muhtarlarına okul üretimi için ‘sponsor bulun’ diyor.

Altınşehir İlçesi’nde Rotary Anaokulu ve İlkokulu, Ertuğrul İlçesi’nde Koç Ortaokulu ve Bursa Zeki Müren Hoş Sanat Lisesi, Yüzüncü Yıl Mahallesi’nde Dr. İbrahim Ökten Anaokulu ve Şehit Sıtkı Şen İlköğretim Okulu ile Emir-Koop İlköğretim Okulu bulunmaktadır. 29 Ekim Mahallesi’nde devlet okulu yok, biri anaokulu olmak üzere 5 özel okul bulunuyor. 23 Nisan Mahallesi’nde sadece iki özel anaokulu var, devlet okulu yok.

Nilüfer Belediyesi Rotary İlköğretim Okulu


Mahallelerde Milli Emlak mülkiyetinde olan ve Milli Eğitim Bakanlığına tahsis edilen Eğitim Tesis Alanı olarak belirlenmiş alanlar bulunmaktadır. Ancak Milli Emlak bu alanları israf ettiğine sığınırken bakanlık, “Biz okul yapmıyoruz, sponsor bulmuyoruz” diyor.

Devlet okullarının sayısının az olması birçok sorunu da beraberinde getiriyor. Okulu olmayan mahallelerdeki çocuklar diğer mahallelerdeki okullara otobüsle gitmek zorunda kalıyor. Bölgede devlet okullarının azlığı sınıf mevcudu 40’a kadar çıkıyor. Ayrıca yatılı okullara kayıt yaptırmak zorunda kalan veliler de ‘bağış’ adı altında birinci sınıf öğrencileri için fahiş fiyatlar ödemek zorunda kalıyor. Muhtarlar, Newspaper Wall’a mahallelerine okul yapılmasını istediklerini söyledi.

ALTINŞEHİR MAHALLESİNDEKİ OKUL İÇİN İMZA KAMPANYASI

19.980 nüfuslu Altınşehir İlçesi’nde 5-9 yaş ortasında 1.600, 10-14 yaş grubunda ise 1.500 civarında öğrenci bulunmaktadır. 896 öğrenci kapasiteli Rotary İlköğretim Okulu dışında kamu eğitim okulu bulunmamaktadır. Mahalle sınırları içerisinde mülkiyeti Devlet Hazinesine ait olan ve Milli Eğitim Bakanlığınca tahsis edilen 4 alan 1094 ada 3 parsel, 1040 ada 2 parsel, 1060 ada 4 parselde Eğitim Tesis Alanı olarak belirlendi. Parsel ve 1060 ada 5 parsel. Mahalle sakinleri, bu bölgelerde ortaokul, ilkokul ve lise inşaatı için İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne verilmek üzere yaklaşık 4 bin imza topladı.

Altınşehir Mahalle Muhtarı Melahat Şanal, mahalledeki tek ilkokula iyi bir okul olması nedeniyle çok sayıda yabancı öğrencinin kaydolduğunu, bu nedenle mahalle çocuklarının otobüsle başka okullara gitmek zorunda kaldığını söyledi. Şanal, sınıf mevcudunun 40’a çıktığını, bu nedenle sponsor bulup iki derslik daha yaptıklarını ifade etti. 4 yerin eğitim alanı olduğunu ancak okul yapılmadığını anlatan Şanal, “Milli Emlak zarar etti, bu alanları eğitime vermekten vazgeçtiğini, büyük gökdelenler yaptırarak satacağını söylüyor. Bu kamusal alanların yüzde 40’ı bizden devlete kesilen arazilerden oluşuyor. ‘Yerli kaynaklarla yaptırırsınız’ diyorlar. Milli Eğitim arkamızdaysa biz de yapmak isteriz” dedi.

Altınşehir Mahalle Muhtarı Melahat Şanal

Bölgede çok sayıda özel anaokulunun bulunduğunu kaydeden Şanal, “Uygun olmasa da müstakil evler kiralayıp anaokuluna çeviriyorlar. Veliler çocuklarını özel okula gönderemiyor. O çaresizliği annelerin, babaların gözlerinde okudum. Birisiyle oturup ağladık. ‘Çocuğumu mahallesindeki okula gidebilecekken neden özel göndereyim ki? Eşimle birlikte bir şey yiyip içmesek de o parayı dengeleyip özel okula gönderebilirim” diyor.

HAZİNE VE BELEDİYE ORTASINDAKİ DURUM NEDENİYLE OKUL YAPILAMADI

Nüfusu yaklaşık 15 bin olan Ertuğrul İlçesi Muhtarı Gülten Üstünkaya, durumu şu sözlerle aktardı:
“Mahalleme hitap edecek bir ilkokulum yok. 29 Ekim ve 23 Nisan tarihlerindeki mahallelerde ilkokul bulunmamaktadır. Nüfus azlığından okulların olmadığı ücra bir köşede değiliz. Biz merkez ilçeyiz. Yerim ve sponsorum hazır ama yer davalı olduğu için Milli Eğitim izin vermiyor. Daha önce köy okulunun bulunduğu yerde eğitime tahsis edilmiş bir arazi ama hazine ile belediyenin ortasında bir sorun nedeniyle dava edilen bir yer. Sponsorumuz olmamıza rağmen en az 15 yıldır okulumuzu yaptıramadık. Kim kazanırsa kazansın oraya yeniden okul yapılacak. ‘Yargıdaki yerimi alın’ diye yalvardım. Çocuklarımızı cezalandırıyorlar.”

‘MİLLİ EĞİTİM ‘OKUL YAPMIYORUZ’ Diyor

20 bin nüfuslu 23 Nisan Mahallesi Muhtarı Sevda Bayraktar, kentsel dönüşüm sonrası artan nüfusla birlikte son 5 yıldır eğitimde sorun yaşadıklarını anlattı: “Çocuklarımızın gittiği okulların sınıf mevcudu 40’a çıktı. Özel okul fiyatları artınca insanlar çocuklarını devlet okullarına göndermeye başladı. Çocuklar okula otobüsle gitmek zorunda kalıyor. Veliler sınıf mevcutlarından ve eğitim kalitesinin düşmesinden şikayetçi.”

İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne gittiğini belirten Bayraktar, kendisine, “Biz okul yapmıyoruz. Belki ödenek varsa ama her yıl çıkmıyor. Bu da okulu bağışçı yapıyor” dedi. Bayraktar, “Devlet okulu olarak tahsis edilen 5 arsada özel hisseler olduğu için alanların kamulaştırılması gerekiyor” diye konuştu ve “Arsa fiyatlarından dolayı kamulaştırma maliyetlerinin yüksek olması ve okul binasının inşaatı nedeniyle kamulaştırma da mümkün değil” dedi. Bağışçılarımız olmasına rağmen prosedürlerden dolayı 2 yıldır okullar açılamıyor.”

‘DEVLETİN BİR KURUMU DİĞER KURUMUNA YER VERMİYOR’

Nüfusu 15 binin üzerinde olan 29 Ekim Mahallesi Muhtarı İsmail Keskin, “15 bin nüfusu olan mahallede maalesef bir tane devlet okulu yok, 5 özel okul var. 3 okul yerimiz var ama Milli Emlak’ta olduğu için sponsor bulmamıza rağmen yaptıramadık. Devletin bir kurumu yerini başka bir kuruma bırakmadı. 8 dönümlük alanı Milli Eğitime geçirebildik ama şimdi ‘sponsor bulursanız yapın’ diyorlar” diyerek içinde bulundukları durumu anlattı.

‘EBEVEYN ÇOCUĞUNU ÖZEL OKULA GÖNDERMEK ZORUNDA KALDI’

Nilüfer Kent Yönetim Kurulu Başkanı Neslihan Binbaş, Mahalle Komiteleriyle birlikte konu üzerinde çalıştıklarını söyledi. Özel okul fiyatlarının artması ve bölge halkının devlet okullarına yönelmesinin olduğunu belirten Binbaş, “Çok fazla özel okul var. Ancak herkesin çocuğunu özel okula gönderme imkanı yok. Veli gittiği devlet okulundan ‘kontenjan yok’ cevabıyla dönüyor. Bir veli bana çocuğunu özel okula göndermek için kredi çekmek zorunda kaldığını söyledi. “Ebeveynler özel okula gitmek zorunda kalıyor” dedi. Major, mevcut okulların sınıf mevcutları nedeniyle tam zamanlı eğitimden ikili eğitime geçmek zorunda kaldıklarını belirtti. Major ayrıca ebeveynlerin konut dışı kayıtlardan alınan ‘bağış’ bedellerini de ödemekle yükümlü olduğunu söyledi.

Nilüfer Belediye Yönetim Kurulu Başkanı Neslihan Binbaşı

‘BU TALEP ÖZEL OKULLAR BÖLGESİNDE AYRINTILI’

Veli-Der Bursa Şube Başkanı Barış Dinga, hükümetin eğitim politikalarının temel amacının dinselleştirmeyle birlikte eğitimi özelleştirmek olduğunu belirterek, “Hükümet, sosyo-ekonomik durumun Türkiye’ye uygun olduğunu düşündüğü bölgelerde kamusal eğitimden tamamen çekiliyor. Bu. Bu bölgeleri fiilen özel okul bölgesi ilan ediyor ve orada yaşayan halkın çocuklarını özel okullara göndermeye mecbur bırakıyor” dedi. Bölge halkını Veli-Der olarak haklara ve geleceğe sahip çıkmaya davet ediyor. Çocuklarıyla dayanışma içinde olan Dinga, “Çünkü bu noktada bir direniş olmazsa tüm ülkede eğitim, ancak parası olanların ulaşıp satın alabileceği bir ürün haline gelecek. Bu durumda milyonlarca insanımız mağdur olmayacak.” yeterli eğitim alabilmesi, eğitimin kendisinin yoksulluğu nesilden nesile aktaran bir mekanizmaya dönüşmesine neden olacaktır.

‘MEB, YIKILAN OKULLARI İNŞA ETMEDEN YENİ BİR OKUL İNŞA ETMEYİ DÜŞÜNMÜYOR’

Eğitim Sen Bursa Şube Başkanı Derviş Fazilet, bakanlığın okul yapmadığını belirterek, “Milli Eğitim Bakanlığı, yıkılan okulları bile yapmazken yeni okul yapmayı düşünmüyor. Özel okulların sayısının artması elbette faydalı. Hayırsever bir vatandaş bulursa yaptırıyor ya da PIKTES (Suriyeli Öğrenciye Destek) programı kapsamında aldığı parayla yaptırıyor. Fazilet, bölgede devlet okullarına kıyasla özel okulların fazla olmasını şu sözlerle eleştirdi:

“Bir velinin özel okul tercihinde en değerli faktör sınıf mevcutlarıdır. Sınıf mevcutları devlet okullarında 35-45’in ortasında, özel okullarda ise 15-20’nin ortasındadır. Okullar ve derslikler daha fazla olsaydı, sınıf mevcutları daha az olsaydı, veliler bugün 50-100 binlerin ortasında değişen öğrenci sayısını özel okullara vermek zorunda kalmayacaktı. Ayrıca bu kadar özel okul bulunmasına rağmen Bursa ve diğer illerde tek bir özel imam hatip ortaokulu ve lisesi bulunmamaktadır. Pek çok devlet okulunu gereğinden fazla imam hatip lisesi ve ortaokula dönüştürdüler. Gereğinden fazla olan bu okullar kapasitelerinin neredeyse yarısı kadar eğitim veriyor.”

Eğitim Sen Bursa Şube Başkanı Derviş Fazilet

Editörün Notu: PİKTES projesi; 3 Ekim 2016’da lansmanı yapılan proje halen 26 ilde faaliyet gösteriyor. Proje kapsamında okulun inşaat bütçesinin tamamı “Türkiye’deki Mülteciler İçin Mali Yardım Programı (FRIT)” çerçevesinde Avrupa Birliği tarafından doğrudan hibe yöntemiyle karşılanıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu