Haber

İddia: İskenderun Limanı’nda Limak’ın riskli konteynerlerinden yangın çıktı

Maraş’ta meydana gelen 7,7 ve 7,6 büyüklüğündeki depremlerin ardından Hatay’ın İskenderun Limanı’nda çıkan yangının, taşınması riskli tehlikeli ve yanıcı maddelerin herhangi bir güvenlik önlemi alınmadan denize indirilmesinden kaynaklandığı iddia edildi. Limak Holding’e ait LimakPort’ta çıkan ve 5 gün süren yangının, IMO Özel Taşımacılık olarak adlandırılan tehlikeli-yanıcı maddeler içeren konteynerin altyapısı yapılmadan ve gerekli emniyet tedbirleri alınmadan boşaltıldığı belirtildi. Söz konusu konteynerlerin hiçbir liman tarafından kabul edilmeyerek Suriye ve Irak’a gönderilmek üzere geldiği kaydedildi.

‘DEPREM ZAMANINDA LİMANDAYDIM’

Mezopotamya Ajansı’ndan Sedat Yılmaz’ın haberine göreİskenderun Limanı’nda gümrük memuru olarak görev yapan ve LimakPort dahil tüm limanlarda gözlemci olduğunu belirten Doğuş Yavuz, deprem anında limanda çalıştığını söyledi.

Hiçbir limanın kabul etmediği tehlikeli ve yanıcı maddeler içeren IMO konteynerinin sadece LimakPort tarafından kabul edildiğini kaydeden gümrük görevlisi Yavuz, “İskenderun’da hiçbir liman bu IMO konteynerlerini kabul etmiyor. Mersin Limanı kabul etmez ama Limak Holding sırf para kazanmak için kabul eder. IMO konteynerlerinin kabul edilebilmesi için onları muhafaza edecek bir iş güvencesinin olması gerekir. Ancak LimakPort gerekli altyapı ve güvenlik önlemlerine sahip olmadığı halde sırf para kazanmak için IMO konteynerlerini kabul etti.”

‘LİMAN HASAR GÖRDÜ’

5 kilometre uzaklıktaki bir İtalyan firmasına ait AssanPort’un bu konteynerleri kabul etmediğini vurgulayan Yavuz, gümrük görevlisine, “Depremde patlayan IMO’lu konteynerlerdi ve 300 konteyner yandı. Konteynerlerin yüzde 10’u IMO’dur. Liman mahvoldu. Tehlikeli madde nedeniyle tehlikeli maddeyi koruyacak durumda olmasalar da Limak Holding’tekiler bunu kabul ettiler. Mesela 5-10 kilometre ötede Assan Limanı var, İtalyan firmasının limanı. Bu IMO kapsayıcılarını kabul etmiyorlar. Hiçbir şekilde limanına girmesine izin vermiyor ama Limak Holding kendi güvenlik önlemleri olmamasına ve limanın alevler içinde olmasına rağmen kabul etti.”

‘PARA İÇİN LİMANI YAKTILAR’

Uluslararası iş güvenliği ve altyapısı uygun olan limanların IMO adı verilen tehlikeli, parlayıcı kimyasal konteynerleri kabul ettiğini yineleyen Yavuz, “LimakPort bu konteynerler için altyapıya sahip olmasa da sırf para kazanmak için, oradan sadece kira almak için kabul etti. Devlete ait liman yandı. Ben IMO ile konteyner işini yaptım, Assan Port kabul etmedi, Limak da kabul etti” dedi.

HOLLANDA VE BELÇİKA’DAN GELENLER

IMO konteynerlerinin Hollanda ve Belçika’dan inançla geldiğini belirten Yavuz, “Ancak yananlara ne olduğuyla ilgili bir haber alamadık. İş yaptığım IMO konteynerleri, Belçika ve Hollanda’dan gelen hidrokimyasallar, ayakkabı, giysi, kumaş, plastik yapımında kullanılan yanıcı kimyasallardır. Büyük olasılıkla yakıldılar. Belçika’dan çıkarılırken kendi güvenlik önlemleri vardır. O da ‘bu yanıcı madde IMO’ diyerek üzerine yapıştırıyor. Belli şartlar altında o konteynerlerin kaldırılması gerekiyor” dedi.

SURİYE VE IRAK’A GİTMEK

Gelen tehlikeli ve parlayıcı konteynerlerin Suriye ve Irak’a gönderilmek üzere gümrükten geçirildiğini belirten Yavuz, sözlerini şöyle sürdürdü: “Konteynerler Iraklı veya Suriyeli bir firmaya geliyor. Taşıma işlemi devam ediyor. Buraya yüklenir, Irak veya Suriye’de işlenir. Limak IMO unsurlarını açarken iş güvenlik görevlileri gelmiyordu. Başlarının üzerinde açılırlar. Bunu uzun zamandır yapıyorlar. Ben gümrük memuruyum, amir olarak gidiyordum, IMO ile konteyner getiriyordum. Açıyor, tırlara yüklüyor, gönderiyorduk. İtalyan firmasına ait Assan Port ve Kibar Holding bu konteynerleri asla kabul etmedi. Sadece Limak Holding kabul ediyordu.”

‘AÇIN DEDİLER BİZ AÇTIK’

Limak Holding’in gerekli yasal düzenlemeleri muhtemelen kağıt üzerinde yaptığını savunan Yavuz, talimatla çalışma koşullarını şöyle anlattı: “Normalde iş güvenliği için bunun hazırlanması gerekiyor, Limak olmuş gibi gösterdi sanırım. LimakPort bunun için yanıyor. Açgözlülüklerinden dolayı yanıyor. İş güvenliği uzmanları lay-lom çalışıyor. Örneğin bir konteyneri açtığımızda ‘aç’ der ve çıkar. Söz konusunda uzmanlığı var. Sıradan konteynerlere göre, IMO konteynerleri onların onayı olmadan açılamaz. Gümrük memuru liman görevlisini, iş güvenliği uzmanı bekler ama adam gelir ‘bir şey olmaz’ deyip gider.”

‘BÜTÜN ORGANİZASYON BENİM’

3 yıldır gümrükte çalıştığını ve çok şeye şahit olduğunu ifade eden Yavuz, sözlerini şöyle tamamladı: “3 yıldır bu işi yapıyorum. İşlerimin çoğu LimakPort’taydı. Limanlara gidip gözetleme yapıyorduk. Gümrük işlemleriyle ilgileniyordum ama zorunlu alanda konteyner açılırken fotoğraf çekiyordum. Sahibinin görmesi için. İş güvenliğini arıyordum, liman işçisini arıyordum. Bütün düzenleme bendeydi. Bunun üzerine adam, ‘Ağabeyim ben eşyayı getiriyorum, gümrük ve gözetim işlemleri sizde var’ diyor. Hem gümrük beyannamesini açıp mallarımı Irak’a sağ salim yükleyip gönderirsiniz diyordu. Yasal gümrük ve transfer süreçleriyle uğraşıyorduk. Kamyonlar limandan çıkıp Suriye’ye Habur Sınır Kapısı veya Zeytindalı Sınır Kapısı’na gidiyordu.”

LİMAK YANICI OLDUĞUNU DOĞRULEDİ

Öte yandan, yangını söndürme çalışmalarına ilişkin dün açıklama yapan Limak Holding İcra Kurulu Başkanı Ebru Özdemir, görünür dumanla ilgili, “Bu dumanlar kimseyi korkutmasın. Bu biraz daha petrokimya olduğu için biraz daha yanmaya devam edecek. Ama kontrollü bir alanda yanıyor” dedi.

IMO İŞLEV GÖNDERİMİ NEDİR?

Tehlikeli madde taşımacılığı yapan tüm taraflar; Taşımanın emniyetli, emniyetli ve çevreye zararsız olması, kazaların önlenmesi ve bir kaza meydana geldiğinde kaybın en aza indirilmesi için gerekli tüm tedbirleri almak zorundadırlar.

Tehlikeli maddelerin onaylanmış ve uygun şekilde paketlenmesi, nakliye birimlerine (konteyner/kamyon/gemi/uçak) güvenli bir şekilde yüklenmesi, istiflenmesi, emniyete alınması, taşınması ve boşaltılması için uluslararası standartlar bulunmalıdır.

Bu taşıma türünde navlun, tehlikeli olması nedeniyle normal taşımaya göre daha fazla olmakta ve limanlarda ortalama yüzde 20 daha fazla servis ücreti uygulanmaktadır. (HABER MERKEZİ)

siranhaber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu